maandag 23 januari 2012

Verkeersregels voor gevorderden (Stad Editie)

Op school hebben we allemaal wel eens een verkeersles gekregen. Sterker nog, de meeste van mijn leeftijdsgenoten hebben (net als ik overigens) een welgemeende poging gedaan om een 'verkeers-fiets diploma' te halen. Als ik had geweten dat de verkeersregels voor gevorderden helemaal niets lijken op die regels die ik in een ver en grijs verleden op school heb geleerd dan had ik niet zo mijn best gedaan om dat diploma cum laude te halen.

Want wat blijkt? Als je eenmaal losgelaten wordt in het echte verkeer dan gelden al die regels niet meer. Voorrangsregels zijn verdwenen en vervangen door simpelere varianten zoals 'als je voorrang wil moet je voorrang nemen' en 'stoplichten zijn voor andere mensen'. De claxon en lichten van de auto blijken daarnaast helemaal niet primair voor de veiligheid te zijn, maar vooral een handig middel je ongenoegen te uiten richting andere weggebruikers (handgebaren ter verduidelijking zijn hierbij optioneel). En heb je staan wachten voor een groen stoplicht omdat die idioot voor je niet doorreed? Geen nood, je hebt nu lang genoeg gewacht en mag daarom door rood rijden!

Als fietser kom je er al snel achter dat als het stuur van je fiets ergens langs kan wurmen, dat je er dus langs mag en die grote stoplichten, die zijn alleen voor auto's en mogen genegeerd worden. Met drie naast elkaar fietsen mag ook best als het verkeer het niet toelaat, want eerlijk is eerlijk, een auto is (bijna) het zo breed en die mogen ook gewoon in druk verkeer op de weg komen. Ook is het hand uitsteken om aan te geven welke kant je opgaat volkomen overbodig: andere weggebruikers zien vanzelf wel welke kant je opgaat. Ten slotte is de stoep een soort van veredeld fietspad dat je mag gebruiken zodra de weg om wat voor reden dan ook geblokkeerd is en op een zebrapad heb je voorrang omdat als je af zou stappen ook een voetganger zou kunnen zijn.

Maar ook als voetganger heb je een bijspijker cursus nodig. Want daar waar we op school nog leerden dat je pas over kan steken als je goed om je heen gekeken hebt (Links, rechts, links) blijkt dat in de praktijk reuze mee te vallen: Al het andere verkeer zal namelijk zijn uiterste best doen om jou te ontwijken. Dus een zebrapad gebruiken is (ook binnen 30 meter) niet nodig, auto's stoppen toch wel. Wat ook handig is om te weten is dat als je zo'n voetgangersverkeerslicht tegen komt met zo'n knopje dat je deze in kan drukken, maar vervolgens niet hoeft te wachten tot het voetgangerslicht op groen gaat. Je hebt immers het knopje ingedrukt en daarmee het recht gekregen om veilig over te steken.

En dan denk ik terug aan die tijd, toch niet eens zo lang geleden, dat ik op mijn fietsje door mijn woonplaats fietste, over de route die ik zo zorgvuldig uit mijn hoofd had geleerd. Bij elke kruising goed om me heen kijken, aangeven welke kant ik op zou gaan en over mijn schouder kijkend of ik kon, dit alles terwijl ik voorrang verleende daar waar de regels dat voorschreven. Waarom ik dat allemaal geleerd heb weet ik niet, ze hadden het me net zo goed in één keer goed kunnen leren, dat had me een hoop moeite bespaard.

1 opmerking: