zaterdag 26 maart 2011

Vraag en antwoord

Voor iedereen die het de laatste tijd is ontgaan: ik werk op een tankstation. Op dit tankstation maak ik de gekste dingen mee. Nee, serieus. Je kan het zo gek niet bedenken, of het gebeurt hier.

Waar ik me toch echt het meeste over kan verbazen zijn de vragen die ik zo af en toe krijg van mensen. Je kan ze vaak niet dom noemen (wel onwetend) maar de verwoording laat hier en daar wat te wensen over.

Vandaag heb ik een top 5 gemaakt van de meest opvallende vragen die ik regelmatig krijg en wat ik erover te zeggen heb:

Nummer 5: "Mag ik dit van je meenemen?"
Als ik deze vraag krijg glimlach ik meestal vriendelijk en vermeld ik er keurig bij dat er natuurlijk wel betaald moet worden. Mensen kijken me dan stomverbaasd aan, leggen geld neer en gaan weer weg. Tja, voor niets gaat de zon op hè?

Nummer 4: "Ik zoek iets, maar dat heb je zeker niet, hè?"

Ik zal de eerste zijn die toegeeft dat de shop van ons tankstation(netje) erg klein is, maar wat ik echt niet begrijp zijn de mensen die de conclusie trekken dat we iets niet hebben en dat dan in een vragende vorm concluderen. Het grappigste is dat ons assortiment snoep groter is dan dat van de plaatselijke supermarkt. Wij hebben alles wat gangbaar is op een tankstation. Dat, en nog veel meer. Mijn antwoord op deze vraag is dan ook meestal: "Ja hoor, dat ligt daar!"

Nummer 3: "Mag ik lucht van je?"
Inmiddels weet ik dat als mensen dit vragen, dat ze de slang van de bandenspanningspomp bedoelen. Toen ik deze vraag voor het eerst hoorde kon ik alleen maar schaapachtig vragen of ze de vraag nog een keer wilden herhalen. Dat moest ik toch verkeerd verstaan hebben? Nou, nee dus. Tegenwoordig heb ik een vast aantal grappen waartussen ik per klant wissel als ik de slang van de haak haal en aangeef. "Kunt u hem na gebruik weer terug komen brengen?"

Nummer 2: "Zijn jullie nog open?"
Als het (meestal 's avonds) erg rustig is op het tankstation houden wij om veiligheidsredenen de buitendeur op slot. Veel mensen vragen dan of we al dicht zijn en dat verbaast me want alle verlichting brandt, er staan nog spullen buiten en de deur wordt nog open gedaan. Om nog maar te zwijgen over het feit dat het rolluik nog omhoog is. Als we inderdaad dicht zouden zijn zouden we het makkelijkste tankstation van Nederlands zijn om in te breken. Gelukkig zijn we dan ook gewoon nog open.

Nummer 1: "Kan ik pinnen?"
Het ligt op het puntje van mijn tong om te vragen: "Weet ik niet, heeft u het al een keer eerder gedaan?", maar gelukkig houd ik me meestal in. Hoewel de meeste mensen de grap er wel van in kunnen zien krijg ik ook wel eens een schaapachtige blik toegeworpen. Dan moet ik de grap gaan uitleggen en ja, daar wordt een grap doorgaans niet beter van.


Zomaar een greep uit het type vragen wat we hier zoal te voortduren krijgen. Gelukkig is dat ook wat mijn werkdag keer op keer weer de moeite waard maakt. Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd zullen we dan maar zeggen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten