maandag 27 juni 2011

Wat zou jij doen?

Wat zou jij doen als je nog maar één minuut te leven had? Het is een interessante vraag en het antwoord is zowel veelzeggend als uniek. Iedereen wil wat anders doen en bijna iedereen zal zeggen dat een minuut te kort is. Maar stel je eens voor dat je echt nog maar een minuut hebt, wat ga jij doen?

Hoewel ik zelf het liefste zou zeggen dat ik mijn vriend op zou zoeken en mijn laatste minuut met hem door zou willen brengen moet ik eerlijk toegeven dat het waarschijnlijker is dat ik in discussie ga met degene die me het slechte nieuws heeft gebracht. Want waarom ga ik over een minuut dood? En hoe weet ik het zeker? Is het wel of niet eerlijk? Allemaal vragen die ik meteen beantwoord wil hebben en tegen de tijd dat het zover is, dan is het te laat: mijn minuut is voorbij en ik heb hem niet gebruikt voor dat waar ik het liefste doe.

Mijn vriend is het andere uiterste. Als iemand hem zou vertellen dat hij nog een minuut te leven heeft dan gelooft hij dat (bij wijze van spreken) meteen, maar hij is een echte twijfelaar. Normaal gesproken heeft hij al moeite met bepalen wat hij het leukste vind om te doen en het zou mij niets verbazen als hij de hele minuut gebruikt om te bedenken wat hij wil gaan doen, wetend dat dit het laatste is wat hij ooit zal doen. Je raadt het al, ook zijn minuut gaat (om geheel andere redenen) verloren.

Dan heb je ook nog van die wijsneuzen als mijn schoonvader, die zal waarschijnlijk iets verzinnen wat langer duurt dan een minuut en er vervolgens op staan dat hij de gelegenheid krijgt om af te maken waar hij aan begonnen is. Of mijn eigen vader, die je waarschijnlijk vierkant in je gezicht uitlacht en vervolgens gewoon verder gaat met waar hij mee bezig was, voor dat soort onzin heeft hij immers geen tijd.

Zomaar een paar mensen waarvan ik denk te weten hoe zij zouden reageren, maar de vraag is natuurlijk: Wat zou jij doen als je nog maar één minuut te leven had?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten